Instagram post from Jan 23, 2020 2:30 pm
Er wordt deze week veel aandacht besteed aan een tragisch verhaal. Los van aan welke kant van het euthanasie-verhaal iemand staat, vind ik dat we even moeten stilstaan bij de misinformatie die verspreid wordt over enerzijds autisme en anderzijds psychische aandoeningen. Autisme is geen geestesziekte en het is op zichzelf geen doemscenario. Het is ook niet omdat iemand met autisme geboren wordt, dat die persoon geen kans heeft op een noemenswaardig leven. Sommige mensen met autisme hebben depressies, sommigen zijn volwassen IT-professionals, sommige hebben moeite met beeldspraak, anderen doen aan stand-up comedy, sommigen zitten in een bubbel waar je bijna niet door kan, anderen zijn heel gelukkig in hun gezin met 2 kindjes, en er zijn er zelfs die geel als lievelingskleur hebben. Er wordt met reden over een ‘spectrum’ gesproken. De wetenschap weet vandaag veel meer over de vele vormen waarin mensen voorkomen (neurodiversiteit), waardoor er betere diagnoses kunnen gesteld worden en er ook meer lijken te vallen (bvb. bij volwassenen die er als kind tussenuitgevallen zijn). Maar terwijl dat zou moeten leiden tot elkaar beter begrijpen en rekening houden met een ander, krijgen we het tegenovergestelde te zien. Ik vraag u: wie is het die niet in staat is tot empathie? Flagrant foute info in de media en zelfs dokters die volslagen onzin komen verkopen en autisme verder stigmatiseren. Het wordt trouwens ook nog regelmatig verkeerd gediagnosticeerd als ‘borderline’ of ‘bi-polair’ of zelfs schizofrenie (vooral bij vrouwen). Los van diagnose of kennis, weten we blijkbaar toch zo weinig van wat iemand tot mens maakt en recht van bestaan geeft. Respect en empathie zijn ver te zoeken. Ik denk dat iedereen er maar goed aan doet om 1) de eigen kennis wat bij te spijkeren en 2) eens te evalueren hoe we omgaan met iemand die een beetje (of heel erg) anders in elkaar zit. Een plaats zoals autismevlaanderen.be of YouTubers zoals ‘Aspergers from the Inside’ vond ik al een goed begin. Deel gerust de uwe.